Trippen met psychedelica

Waar moet je rekening mee houden als je gaat trippen?

Een goed begin is het halve werk

Als je gaat trippen, zorg dan voor een goede voorbereiding en lees je goed in. We hebben een aantal tips die je daarbij kunnen helpen. We hebben ze verdeeld in categorieën:

Voorbereiding

  • Ga je thuis gebruiken of alleen? Lees je nog eens goed in over het middel. Lees tripervaringen en de basale informatie, zoals dosering, lengte, risico’s, do’s and don’ts. Thuis kan een ervaring weer heel anders zijn dan buiten of op een festival of feest.
  • Als je genoeg ruimte hebt, richt meerdere kamers in zodat je verschillende settingen hebt. Elke kamer een andere sfeer en andere muziek.
  • Bedenk dan van tevoren wat je eruit wil halen. Wil je even lol hebben? Of wil je naar binnen gaan en de krochten van je geest gaan bekijken? Plan van tevoren wat dingen die je kan doen om je daarbij te helpen. Misschien wil je wel mediteren. Maak dan een rustige plek waar je dat kan doen. Wil je creatief aan de slag, zorg voor kleurplaten, verf, notitieblokken voor die briljante ingevingen en zet een mooie screensaver aan voor wat extra visuele input. 
  • Ga je trippen met een huisgenoot of tripsitter. Bespreek dan voordat je de trip in gaat wat er in je omgaat en hoe je huisgenoot of tripsitter daar het beste mee kan omgaan. Even met rust laten? Een knuffel? Of juist gevoelens bespreekbaar maken? 
  • Neem je een middel dat langer duurt dan 4-5 uur, zorg dan dat je vooraf eten klaarmaakt. Als je tijdens je trip honger krijgt, kan het in elkaar draaien van een maaltijd een flinke uitdaging zijn. Zelfs wat groente bij elkaar gooien voor een salade is dan profsport!
  • Wil je naar buiten voor een frisse neus? Maak alvast een plan waar je heen wil. En zet dan vast een tas klaar met een stevige snack en wat drinken. Dan hoef je niet na te denken wat je meeneemt en vergeet je niet om iets mee te nemen.

Drug

Als we het over een drug hebben dan hebben we het over het gekozen middel, de dosering, de puurheid, versnijdingsmiddelen, combinatiegebruik en de manier van inname. 

  • Neem liever een lage dosis als het een nieuw middel voor je is. Experimenteren met hoge doseringen is misschien beter voor een andere keer.
  • Houd het liever bij tripmiddelen waar je ervaring mee hebt. Nieuwe middelen geven mogelijk andere effecten dan je kent of verwacht had. Dan kan het lastiger zijn om het leuk te houden.
  • Kies een tripmiddel dat niet te lang duurt. Het is veel makkelijker om het 4 uur leuk te houden dan 12+ uur.
  • Neem geen tripmiddelen die lichamelijk ook risico’s hebben. De meeste tripmiddelen hebben maar weinig lichamelijke risico’s, maar sommigen hebben die risico’s wel zoals bijvoorbeeld ayahuasca (MAO-remmers), iboga (hartproblemen), NBOMe’s (extreme vaatvernauwing, hartklachten), NBOH’s (vaatvernauwing) of difinedine (weinig over bekend, signalen over verlamming).
  • Liever niet combineren. Dat maakt het alleen maar lastiger.
  • Er zijn in Nederland drugs testservices, dus maak er ook gebruik van! Dit is  belangrijk voor de controle van de drugsmarkt. Gebruik alleen iets dat je hebt laten testen of spul van vrienden dat al getest is. Een verantwoord en leuk uitje 😉 Check hoe het werkt en je dichtstbijzijnde locatie hier!

Set

Als we het over de set hebben dan bedoelen we alle kenmerken van de persoon die gebruikt zelf. Dus hoe zit je in je vel? Wat voor verwachtingen heb je van een middel? Ben je lichamelijk en geestelijk gezond? Gebruik je medicijnen? Heb je voldoende gegeten, gedronken en geslapen in de afgelopen dagen? Heb je passende kleding aan voor de situatie? Heb je nog verplichtingen op de dag dat je gaat trippen? Of de dag daarna?

  • Zorg dat je je goed voelt en genoeg energie hebt als je gaat trippen. 
  • Ga liever niet alleen trippen. Zorg voor een reisgenoot of nuchtere tripsitter. Alleen trippen is heel wat anders dan trippen met een groep vrienden. Als je alleen bent is er niemand om je te helpen je gedachten op orde te houden en het leuk te houden, als je het even moeilijk hebt. Een tripsitter kan je hier beter bij helpen dan een reisgenoot. Ook kan hij/zij beter met een nuchtere blik inschatten of het nodig is om hulp in te schakelen. 
  • Kies je ervoor om toch alleen te trippen? En lukt het niet om een nuchtere tripsitter te regelen? Vraag dan iemand om backup te zijn via de telefoon. Voel je je even niet lekker dan kan je hem/haar bellen. Het liefst iemand waar je je goed bij voelt en die in de buurt woont. 
  • Zorg dat je goed eet en drinkt zodat je energie gedurende je trip op peil blijft. Ook help je hiermee om je afweersysteem op peil houden.

Setting

  • Zet je telefoon uit of in ieder geval op stil, zodat je even alle rust hebt voor je trip.
  • Voel je je toch wat benauwd binnen. Dat is niet erg! Je hebt van tevoren al nagedacht waar je buiten heen kan gaan. Dus dat plan kan je nu mooi uitrollen. De tas met drinken en een stevige snack die al klaar staat op je rug en gaan!
  • Rustige plekken in de natuur zijn het beste. Dat ene mooie park om de hoek waar normaal eigenlijk niemand komt is beter dan het strand bij Zandvoort…

Wat als?

Ok.. je hebt je best gedaan maar je gaat toch niet helemaal lekker. Geen paniek!

  • Wacht niet tot je echt helemaal niet meer lekker gaat, maar schakel de tripsitter in of die vriend die zijn telefoon in de gaten houdt voor je. Maar bel niet je hele vriendenkring. En een berichtje in de vriendenappgroep met 32 matties werkt ook niet. Dan heb je 32 bezorgde vrienden aan de lijn. Een of twee goede vrienden zijn genoeg om je te helpen.
  • Houd in gedachten dat je drugs hebt gebruikt en dat je binnen paar uur (afhankelijk van het middel) weer nuchter bent. Het gaat altijd over! Ook al zit je nu in een eeuwigdurende Rick & Morty loop tussen twee gedachten.
  • Neem geen andere drugs om te ontspannen. Ook geen cannabis. Dit kan het nare gevoel ook erger maken.
  • Verander je omgeving. Zit je binnen, ga dan even lekker wandelen (zie hierboven; je plan lag immers al klaar) of zelfs een andere kamer of wat andere muziek kan al helpen.
  • Eet een maaltijd. Probeer echt flink wat te eten, meer dan een hapje. Dan gaat je verteringssysteem aan het werk en voel je je automatisch wat relaxter omdat onder andere je hartslag omlaag gaat en je stressniveau volgt dan snel. Je lichaam ziet een verlaging van je hartslag als ontspanning. Je komt uit de fight or flight modus en kan chillen.

Meer lezen: