Cafeïne

Wat is cafeïne?

Cafeïne is een stimulerend middel.

Cafeïne komt voor als drank, bijvoorbeeld in koffie, thee en energy drinks. Ook komt het voor als wit poeder, wat gesnoven of in een capsule/drankje gestopt kan worden. Daarnaast zijn er vele capsules, pillen en andere poeders op de markt die veel cafeïne bevatten die geslikt, gedronken en/of gesnoven worden.


Effecten van cafeïne

Het effect van een middel wordt bepaald door eigenschappen van het middel zelf, maar ook door de set en setting van de gebruiker. Hier beschrijven we welke effecten cafeïne over het algemeen heeft.

Omdat cafeïne invloed heeft op de stofwisseling, is het een veelgebruikt ingrediënt in populaire vetverbranders (fatburners) zoals Stackers.


Dosering en gebruikswijze van cafeïne

De hoeveelheid cafeïne die aanwezig is in (fris)drank en andere supplementen die op de markt zijn verschilt nogal. Hieronder staat een tabel met wat hoeveelheden cafeïne per type drank. In limonade mag de hoeveelheid cafeïne maximaal 350 mg per liter zijn, mits de frisdrank uit planten-of vruchtenextracten bevat.


Werkingsduur van cafeïne

De effecten van cafeïne kunnen 2-5 uur na inname aanhouden (bij eten/drinken). Cafeïne wordt snel opgenomen in het bloed en de eerste effecten zijn vaak na 30 minuten al merkbaar.


Risico’s van cafeïne

Verslaving

Je kunt tolerantie ontwikkelen voor cafeïne. Dat wil zeggen dat mensen die vaak koffie drinken, minder gevoelig zijn voor cafeïne en dus meer nodig hebben om effect te voelen. Voor mensen die heel veel koffie drinken is één of twee kopjes koffie in de ochtend niet meer genoeg om wakker te worden. Bij hen is sprake van een lichte tolerantieontwikkeling.

Mensen die nooit cafeïne gebruiken zullen er heftiger op reageren dan mensen die dagelijks cafeïne gebruiken. In principe is cafeïne verslavend als je de richtlijnen van wat verslaving is streng naleeft. Iemand die dagelijks grote hoeveelheden koffie drinkt kan ontwenningsverschijnselen ondervinden bij het stoppen. De meest voorkomende zijn vermoeidheid, problemen met de concentratie en hoofdpijn. Deze effecten kunnen ongeveer één tot twee weken aanhouden.


Unity tips cafeïne

Het gebruik van drugs is nooit zonder risico’s. Door goede voorbereiding kan je er wel voor zorgen dat deze risico’s zo klein mogelijk blijven. Hier zijn onze tips voor het gebruik van cafeïne:

Wat zijn de Unitytips bij gebruik van een middel?

  • Neem bij de eerste keer gebruik van een middel een kleine dosis om te kijken hoe jouw lichaam reageert
  • Gebruik alleen als je je goed voelt
  • Gebruik alleen voor je plezier, niet om symptomen zoals vermoeidheid tegen te gaan
  • Gebruik niet als je psychische klachten hebt (gehad), of psychische klachten (zoals depressie) in je familie voorkomen
  • Test vooraf je drugs bij een testservice
  • Zorg voor een goede set en setting
  • Gebruik met mate. Houd bij hoeveel je gebruikt.
  • Spreek duidelijk met jezelf af hoeveel je maximaal wilt gebruiken op een avond
  • Combineer niet met andere middelen of medicijnen
  • Neem geen deel aan het verkeer
  • Voorkom infectieziekten. Gebruik je eigen snuifbuis en deel deze niet met anderen
  • Spoel na snuiven je neus na afloop goed met lauw zout water, bijvoorbeeld door een neusspray of neusdouche te gebruiken
  • Voel jij, of voelt een van je vrienden zich niet lekker? Hou elkaar in de gaten, zorg voor elkaar en ga (als die er is) even langs de EHBO
  • Bel 112 bij een levensbedreigende situatie
  • Eet gezond voor en na drugsgebruik. Vooral veel anti-oxidanten en vitaminen (blauwe bessen, frambozen, bramen, druiven, rozijnen, sinaasappels, kiwi, broccoli). Dit is misschien wel de belangrijkste tip! Het is soms moeilijk om te eten tijdens en na drugsgebruik, maar probeer het toch. Goed eten vermindert duidelijk de kater! Als je geen vast voedsel binnenkrijgt, denk dan aan sappen, drinkontbijt, smoothies.

Wat zijn de Unitytips bij gebruik van een upper?

  • Geen hoge dosis combineren met andere uppers
  • Niet gebruiken bij: suikerziekte, zwak hart, hoge bloeddruk, zwangerschap, epilepsie en psychische klachten of in combinatie met medicijnen (vooral niet met MAO-remmers en astmageneesmiddelen).
  • Zorg dat je het niet te warm krijgt tijdens het gebruik van uppers: rust af en toe uit, draag geen warme kleding, geen hoofddeksel, en drink af en toe water of fris.
  • Rust voldoende uit voor je van plan bent om uppers te gaan gebruiken. Als je erg vermoeid bent of aan slapeloosheid leidt, gebruik dan geen uppers!
  • Gebruik matig. Houd bij hoeveel je gebruikt.
  • Drink voldoende maar niet meer dan 2 glazen water per uur, anders neemt de kans op watervergiftiging toe
  • Van uppers kan je een droge mond krijgen, dit in combinatie met knarsetanden verhoogt het risico op schade aan je tanden. Het is belangrijk om je speekselaanmaak te stimuleren. Dit kan je doen door te kauwen op suikervrije kauwgom. Speekselsubstituten of kunstspeeksels (zoals Saliva Orthana, Xialine en Oral Balance) zijn zonder voorschrift te koop

En verder;

  • Geen grote hoeveelheden (+200mg) in één keer innemen (bijvoorbeeld in capsulevorm)
  • Het advies voor zwangere vrouwen is om liever niet meer dan 300 mg cafeïne per dag te gebruiken. Dit geldt ook voor vrouwen die borstvoeding geven.

FAQ

ISO 9001 HKZ

Disclaimer | Privacy- en Cookiebeleid | © 2020 Unity - Alle rechten voorbehouden | Realisatie: Lemon

Arkin