Serotoninesyndroom

Het serotonine syndroom wordt veroorzaakt door een te hoog serotonine gehalte in het centrale zenuwstelsel. Serotonine is een boodschapperstof (neurotransmitter) die in de hersenen werkt op emoties, seksuele functies en honger en dorst.

XTC, amfetamine (speed), cocaïne, LSD, een aantal farmaceutische middelen, zoals antidepressiva en sommige natuurlijke voedingssupplementen beïnvloeden het serotoninegehalte en zijn gelinkt aan het serotonine-syndroom.

Wat voor effect het serotonine syndroom heeft op mensen is afhankelijk van welke middelen en de hoeveelheid middelen zij gebruikt hebben. Niet iedereen ervaart ernstige symptomen, maar soms kunnen de effecten onvoorspelbaar en zelfs levensbedreigend zijn.

Wat verhoogt de kans op het serotonine Syndroom?

  • Het gebruik van grote hoeveelheden XTC, of het combineren van XTC met amfetamine (speed), cocaïne, of andere drugs.
  • Het combineren van XTC met AD(H)D medicijnen (dexamfetamine (Elvanse, Adderall), methylfenidaat (Ritalin, Concerta)) of L-tryptofaan.
  • Het combineren van XTC met antidepressiva, MAO-remmers en SSRI’s, vergroot de kans op serotonine syndroom en is levensgevaarlijk!

De vroege, milde tekenen van het serotonine-syndroom zijn gelijk aan de reacties die sommige mensen hebben wanneer ze middelen als XTC gebruiken of als ze gewoon lang achter elkaar hebben staan dansen. We hebben het bijvoorbeeld over zweten, opgewonden zijn, grote pupillen, rillen, snelle hartslag en snelle ademhaling. Voor de meeste mensen zijn deze klachten niet al te ernstig.

Mocht je iemand zien met de volgende tekenen, dan is het beslist noodzakelijk om medische hulp te zoeken. Dit zijn namelijk serieuze symptomen van het serotonine syndroom:

  • Koorts
  • Onrustig/gejaagdheid
  • Angst/Verwarring
  • Ongewone, krampachtige spierkrampen in armen en/of benen
  • Stijve spieren