Think for yourself,
care about others
1 april 2020

Samen de laatste sigaret uitdrukken

Roken is jarenlang in de samenleving ‘normaal’ geweest. Sinds enkele jaren wordt het echter minder geaccepteerd. Onderzoek toont steeds meer hoe schadelijk roken is voor het lichaam. Nu blijkt ook nog dat rokers kwetsbaarder zijn voor het coronavirus. Doordat trilhaartjes worden verlamd tijdens het roken, wordt het lastiger om virussen, zoals corona, op te hoesten. Daarnaast zijn rokers een risicodoelgroep, aangezien hun weerstand lager is door een verslechterde longfunctie. Klachten kunnen ernstiger zijn en langer aanhouden dan bij niet-rokers. Goed moment dus om samen de laatste sigaret uit te drukken! 

Om het stoppen met roken makkelijker te maken is het belangrijk om te weten dat je niet de enige bent die de strijd aangaat. Op het moment dat je overweegt om te stoppen met roken heb je de eerste stap al gezet: goed bezig! Een aantal van onze peer educators delen in dit artikel wat voor hen heeft geholpen om te stoppen met roken. 

Basisverzekering vergoedt stoppen met roken programma’s

De overheid probeert het aantal rokers te minimaliseren door o.a. het accijns omhoog te doen, waardoor roken steeds duurder wordt. De kosten voor het stoppen met roken worden steeds lager voor de roker. Wist je dat de basisverzekering sinds dit jaar stoppen met roken programma’s vergoedt? Vanuit de zorgverzekering hebben de verzekerden één keer per jaar recht op begeleiding bij het stoppen met roken. Hiervoor kan je terecht bij de huisarts. 

Welke methode werkt het beste?

De volgende stap is om je te verdiepen in de verschillende methodes, en voor iedere persoon werkt wat anders. Graag stellen we je voor aan de peer educators die hun ervaringen delen:

  • Johnno, 27 jaar, maatschappelijk werker en daarnaast peer coach bij Utrecht. Liefhebber van boulderen en baalt enorm dat hij dat nu even niet kan doen.
  • Jasmijn, 24 jaar, opgeleid tot kunstzinnig therapeut maar momenteel werkzaam als pedagogisch medewerker en peer coach bij Unity Noord-Holland.
  • Edo, 29 jaar, leidinggevende in de horeca en sinds kort ook peer coach bij Unity Gelderland.
  • Xenia, 28 jaar, doet Marketing & Publiciteit voor een theater, is peer bij Unity Noord-Holland, en daarnaast graag creatief bezig, leest graag, kookt graag, gaat graag naar feesten, festivals en concerten en heeft 2 katten.

Hoe en wanneer ben je begonnen met roken?

Ik begon op mijn 14e met roken. We gingen met de middelbare school een aantal dagen naar Texel, en toen dachten we als stoere tienerjongens te gaan roken en daarna wel weer te stoppen. Maar dat laatste heeft lang op zich laten wachten. Johnno

Op mijn 14e op het schoolplein. “Stoer” sigaretten roken in het fietsenhok. Edo

Wat voor effect heeft het roken op jou op sociaal, psychisch en lichamelijk gebied?

In het begin rookte ik alleen en stiekem vanwege stress. Voor mij werkte het roken ook stress-verminderend. Al snel kwam het sociale aspect hier ook bij, ik vond vrienden die ook rookte en we gingen dus samen roken. Dit vond ik altijd een erg gezellig moment. Zowel in de kroeg of op het schoolplein.  Lichamelijk merkte ik dat ik minder sportief begon te worden, ik raakte sneller buiten adem. Jasmijn

Roken heeft mijn leven echt lang in z’n greep gehad en heb ook veel stoppogingen gehad. Eén keer hield ik het een jaar vol, maar door relationele problemen en stress begon ik weer met roken. Denk dat dit ook wel neerzet wat roken voor mij betekende; tijdens een tentamenweek, onverwachte rekening en andere stresspunten stond roken gelijk aan rust. Daarnaast was het altijd gezelliger bij de rokers, tot ik uiteindelijk stopte en er achter kwam dat dit dus wel meevalt haha. Johnno

Hoe heb je het punt bereikt dat je wilde gaan stoppen met roken?

Eigenlijk had ik de moed wel opgegeven, want ik woonde in een groot studentenhuis met 28 huisgenoten waarvan meer dan de helft rookte. Dus er werd ook overal gerookt. Daarnaast werkte ik in de horeca en daar stond roken gelijk aan pauze. En met toen nog stage was ik veel op de fiets naar cliënten toe, en was elk fietsmoment een rookmoment. Dit was dus erg lastig. Uiteindelijk werd er op mijn stage een training aangeboden van ‘ik stop ermee’ en hier konden we met cliënten en collega’s naar toe. Ik ging eigenlijk vooral mee voor om samen met een aantal cliënten te gaan, maar ben gaandeweg gemotiveerd om te stoppen met roken. Wat mij hier echt heel goed bij geholpen heeft is dat ik met alle rokende collega’s ging stoppen, en er dus een enorme sociale druk hing op het stoppen. Elke maandag was het weer koppen bij elkaar en even overleggen hoe het weekend was gegaan. En als er iemand had gerookt dan werd daar ook de hele week over gepraat haha. Johnno

Ik was verkouden geraakt en deze verkoudheid is toen op mijn longen geslagen. Ik heb hier toen 2 maanden meegelopen omdat het mijn longen niet lukte om de verkoudheid op te ruimen. Ik rookte in deze periode al amper omdat het gewoon te veel zeer deed. Met behulp van een puffer en medicatie werd ik eindelijk beter en merkte ik dat de trek in een sigaret weer meer werd. Terugkijkend naar wat voor effect het roken op mijn longen had besloot ik dat het genoeg was zo. Jasmijn

Hoe ben je gestopt met roken?

Met mentale voorbereiding (feiten opzoeken, met mensen erover praten), een lijstje maken met persoonlijke redenen om te stoppen met roken, hulp van een Stoppen Met Roken-coach in te schakelen én nicotinepleisters te gebruiken. Xenia

Ik heb contact gezocht met de huisarts om hulp te krijgen bij het stoppen met roken. Ook omdat ik nog steeds trek voelde maar vooral een angst dat als ik ’s avonds geen sigaret zou roken ik te onrustig zou worden om dan te slapen. Na een gesprek kwamen we tot de beslissing om nicotine pleisters te gaan proberen. En eigenlijk sinds ik deze thuis gestuurd kreeg heb ik geen sigaret meer gerookt. Jasmijn

Uit het niets. Edo

Wat zijn de voordelen van het stoppen met roken?

Na een aantal dagen merkte ik dat mijn huid minder droog werd, na een maand merkte ik dat ik meer energie had en ik dieper kon ademen. Maar het allerfijnste aan stoppen is voor mij toch het gevoel van niet meer afhankelijk zijn van de sigaret. Oh en je stinkt een stuk minder. Jasmijn

Grootste voordeel is dat ik mij niet afhankelijk voel van iets. Tweede is dat veel geld bespaar. Derde is de stank is weg. Ik heb fysiek weinig tot geen verandering gemerkt sinds ik ben gestopt met roken. Sporten deed ik al veel, en merkte niet dat dit ineens makkelijker ging. Johnno

Zoals eerder beschreven: toch wel de gezondheid. Toen ik nog rookte, merkte ik niet echt (of negeerde ik het feit) dat het effect op mijn lichaam had. Nu ik gestopt ben, voel ik me frisser, energieker, gezonder. Daarnaast begon ik me al een tijdje, door de eerdere stoppogingen en het besef wat roken met me deed, echt een sociale paria te voelen. Waar ik vroeger het hardst riep dat mensen niet moesten zeiken over rokers, stak ik op het laatst eigenlijk niet graag meer in het openbaar een sigaret op omdat ik me schaamde een roker te zijn. En juist omdat ik roken zag als ontspanning en het dus niet meer zo ontspannend was, ben ik blij dat ik nu van het schuldgevoel af ben. Xenia

Wat is jouw tip om te stoppen met roken?

Ja voor mij heeft die training echt heel goed geholpen. Van 28 sigaretten op een dag naar 0 gegaan. Voor mij heeft het geholpen om het samen te doen. Ik ben ook gezonder gaan leven door beter op m’n voeding en slaap te letten. Ik heb het er veel met mensen over gehad waardoor ik het ook kon benoemen als ik het moeilijk had. Johnno

Gewoon doen. Niet zeggen “ik ga proberen te stoppen”, maar zeggen “ik ben gestopt”. Edo

Mijn tip is om toch hulp te gaan zoeken. Dit omdat het fijn is om iemand te hebben die je aanmoedigt en helpt in je proces. Jasmijn

Een goede voorbereiding is echt 80% van het werk. Er naartoe werken dát je gaat stoppen, of dat nu een week, een maand of een half jaar duurt, is zo belangrijk om gestopt blijven. Alle wat-als heb je dan al voor jezelf beantwoord en het werkt ontzettend goed voor je interne monoloog. Want door die voorbereiding ga je, of ging ik, echt anders denken. Daarnaast is hulp vragen, voor dat laatste zetje, echt heel fijn. Iemand die je nog eens met je neus op de feiten drukt en je handvatten geeft om gestopt te blijven. Ze zeggen altijd dat niemand stopt met roken als ze het niet echt willen, maar juist door die voorbereiding ga je het echt willen. Motivatie kan dus echt gecreëerd worden, heb ik gemerkt. Xenia

Welke alternatieven gebruik je in plaats van roken?

Sporten. Op voeding letten. Edo

Nicotinepleisters (ben een maand, een week en drie dagen gestopt nu). Ik ben me ervan bewust dat ik nog steeds nicotine binnen krijg en zolang dat zo is, ik nog steeds niet ‘niet verslaafd’ ben. Maar het helpt ontzettend goed tegen de onvermijdelijke cravings. In plaats van eerst te moeten omgaan met de afkickverschijnselen (waar ik altijd de mist in ging omdat ik geen ‘nee’ tegen mezelf zei bij cravings), werd ik door de nicotinepleisters meteen de gedragsveranderende fase in gecatapulteerd. Nu kan ik – zonder al teveel trek – sociale situaties meemaken waarin ik niet rook en niet wíl roken, zonder dat mijn brein in overdrive gaat en om nicotine blijft vragen. En dus zien dat een rookloos leven ook best leuk is (wie had dat gedacht!). Xenia

Wij zijn trots op onze peer educators die gestopt zijn met roken! Wil jij ook stoppen met roken? Neem contact op met je huisarts om te kijken wat voor jou het beste werkt en deel jouw tips met ons op info@unity.nl

Meer info:

Geschreven door: Elvira de Graaff

Think for yourself, care about others <3 Unity

 

 

ISO 9001 HKZ

Disclaimer | Privacy- en Cookiebeleid | © 2020 Unity - Alle rechten voorbehouden | Realisatie: Lemon

Arkin