Dealen met drugs
Vorige week zaterdag was er een landelijk Unity uitje. Met peers uit het hele land gingen we wat leuks doen.
Waar we normaal gesproken kiezen voor een stad waar een van de Unityregio’s gevestigd is, deden we dat dit keer niet en kozen we voor ‘neutraal’ terrein: Rotterdam. Daar bezochten we de expositie ‘Dealen met Drugs’ in het Maritiem Museum.
Wij spreken natuurlijk mensen op feesten, over hoe ze op een harm reduction manier middelen kunnen gebruiken. Wij houden ons dus vooral bezig met drugs in relatie tot gezondheid. Deze dag hebben we weer wat meer geleerd over andere kanten van drugs.
Wat is de link tussen het Maritiem Museum en drugs?
De Rotterdamse haven speelt een belangrijke rol in de drugshandel in Nederland en de rest van Europa. Via de haven komt een groot deel van drugs uit bijvoorbeeld Zuid-Amerika Nederland binnen, wat vervolgens geëxporteerd wordt naar andere Europese landen. Vorige week nog werd er bekend gemaakt dat er afgelopen jaar veel coke onderschept werd in de Nederlandse en Belgische havens.
Wist je bijvoorbeeld dat Nederland al tijdens de VOC tijd een grote rol speelde in drugshandel? In het begin ging het vooral om opium, maar later werden er ook cocabladeren verhandeld. In Amsterdam heeft zelfs een tijd lang één van de grootste cocaïnefabrieken van Nederland gestaan. Pas in 1919 werd de eerste Opiumwet in Nederland ingevoerd.
Inmiddels zijn er een heleboel drugs opgenomen in de Opiumwet. Maar dat betekent niet dat de handel verdwenen is. Absoluut niet! Het lukt cocaïnehandelaren nog steeds om tonnen te verschepen. Het is voor de mensen die in de haven werken niet mogelijk om alle containers te controleren.
In het Museum wordt duidelijk welke weg de cocaïne aflegt, voordat het in de haven aankomt. De wereld achter een nakkie is behoorlijk duister. Wil je daar meer over weten? Lees dan deze serie van de NRC.
Er zijn genoeg gebruikers die voor ‘fair trade coke’ zouden kiezen als het bestond. Dat is helaas (nog) niet het geval. Wat zou jij doen? Zou je iets meer moeite willen doen of willen betalen voor een ‘schone lijn’?