Is Facebook de Crack van de 21ste eeuw?
De Volkskrant maakt een serie interessante artikelen waarin ze wat nuance aan brengen aan nieuwsberichten die razendsnel verspreid worden op het internet.
Dit keer gaan ze op zoek naar het antwoord op de vraag:
Hebben sociale media een vergelijkbaar effect op hersenen als drugs?
‘Bij abstracte beloningen, zoals een schouderklopje of applaus, wordt inderdaad hetzelfde hersengebied geactiveerd als bij alcohol of drugs’, bevestigt Anneke Goudriaan, bijzonder hoogleraar Werkingsmechanismen en behandeling van verslavingsgedrag aan het AMC in Amsterdam. ‘Maar het effect is veel minder sterk, dus in die zin klopt de vergelijking niet.’
‘Sociale interacties werken net als banalere zaken als eten en seks in op het beloningscentrum. Maar dat zijn zogenaamde ‘natuurlijke beloners’. ‘Bij alcohol en drugs is dat effect veel sterker omdat dat onnatuurlijke stoffen zijn waarmee het beloningscircuit wordt platgebombardeerd, zogezegd.’ Ter vergelijking: bij het consumeren van voedsel wordt de output van het beloningscircuit vijftig keer verhoogd, bij seks honderd keer. Bij cocaïne is dat 350 keer, en bij speed zelfs 1.200 keer. Dat deze middelen veel sterkere beloners zijn, maakt ze ook verslavender.’
Lees het hele artikel in de Volkskrant hier.
De aanleiding was artikel in het Algemeen Dagblad.