Think for yourself,
care about others
2 april 2020

Thuis blijven trippen, een goed idee?

Dus.. tijd zat nu! Studie gaat online. Werk is afgezegd. Feestjes in het weekend zijn er ook niet meer. De sportschool is dicht. En de kroeg? Ja, ook die is dicht. Wat ga je dan doen? Ja, ik hoor je al denken: eindelijk eens tijd om te trippen! Tijd voor een Quarantrip!

Het lijkt nu op het eerste gezicht een goede tijd om te gaan Quarantrippen, het is immers overal rustig! Maar als je er wat beter over nadenkt misschien toch ook niet. Zelfs je nuchtere brein heeft in quarantaine wat gekke indrukken te verwerken! Hoe zit dat nou? En hoe kan je, als je er toch voor kiest om te gaan trippen, zorgen dat het leuk blijft?

Is trippen nu wel handig?

Eerst toch even een disclaimer..

Als je het ons vraagt is het nu niet het moment om te gaan trippen. Heb je nog geen of weinig ervaring? Wacht dan helemaal liever even tot het leven weer ‘normaal’ is. Waarom? Om de kans op een leuke ervaring zo groot mogelijk te maken. En de kans dat je de spoedeisende hulp nodig hebt zo klein mogelijk. Die hebben nu hun handen vol aan het coronavirus. De tips en tricks hieronder zijn er op gericht dit voor elkaar te krijgen.

Om ideaal je trip in te duiken wil je dat de set en setting zo goed mogelijk zijn. De setting hoeft nu niet zoveel anders te zijn. Ok, je hebt misschien niet die fantastische groep vrienden om je heen die je normaal wel hebt. Maar je woonkamer of het park om de hoek is nog steeds hetzelfde als een paar weken geleden. Sterker nog, het park is waarschijnlijk een stuk rustiger. Om te trippen zit je toch het beste op een rustige plek en dat is nu bijna overal. 

De set kan wel even anders zijn in deze tijden. In de hele maatschappij heerst nu een extra spanning. Niemand weet waar het heen gaat met het coronavirus. Hoe lang gaat het nog duren? Moeten we al die tijd #StayTheFuckHome blijven? Hoeveel mensen gaan er nog ziek worden? Grote vragen waarmee je om je oren geslagen wordt op social media, op tv, in de kranten en in het nieuws.
Maar ook meer persoonlijke vragen komen langs. Heb ik corona gehad of ga ik het nog krijgen? En mijn familie?

Je kan je ook eenzaam voelen in deze situatie. Even bij je vrienden langs gaat immers niet. Misschien moet je nog heel erg wennen aan thuiswerken en thuis studeren. Dat online college kun je ook in je pyjama kijken of diep in de nacht. En niemand van je collega’s ruikt dat je al twee dagen niet gedoucht hebt. Doei oude ritme, hallo chaos!
En chaos is niet ideaal als je wil gaan trippen.

Dat zijn van die onderwerpen en gevoelens die zonder dat je het door hebt toch misschien wel een beetje in je hersenen aan het knagen zijn. Ook als je hier geen last van denkt te hebben, is de kans groot dat je er onbewust mee bezig bent. Hierdoor kun je gespannen zijn, of last hebben van stress, zonder dat je het heel bewust merkt. Bijvoorbeeld omdat je ook druk bezig bent met werk, studie, chatroom raven of gamen.

Die gevoelens van spanning kunnen je trip beïnvloeden. Helemaal als je alleen bent. En dit kan een negatieve draai geven aan de ervaring en je trip in stormachtig vaarwater doen belanden. Dat kan zorgen voor een moeilijke ervaring, ook wel een bad trip genoemd. 

Een goed begin is het halve werk

Ga je toch trippen, zorg dan voor een goede voorbereiding en lees je goed in. We hebben een aantal tips die je daarbij kunnen helpen. We hebben ze verdeeld in categorieën:

Voorbereiding

  • Ga je thuis gebruiken of alleen? Lees je nog eens goed in over het middel. Lees tripervaringen en de basale informatie, zoals dosering, lengte, risico’s, do’s and don’ts. Thuis kan een ervaring weer heel anders zijn dan buiten of op een festival of feest.
  • Met de huidige maatregelen is thuis nu wel de verstandigste plek. Door meerdere kamers in te richten op je trip, kun je ook binnenshuis de setting van je trip veranderen. Elke kamer een andere sfeer en andere muziek.
  • Bedenk dan van tevoren wat je eruit wil halen. Wil je even lol hebben? Of wil je naar binnen gaan en de krochten van je geest gaan bekijken? Plan van tevoren wat dingen die je kan doen om je daarbij te helpen. Misschien wil je wel mediteren. Maak dan een rustige plek waar je dat kan doen. Wil je creatief aan de slag, zorg voor kleurplaten, verf, notitieblokken voor die briljante ingevingen en zet een mooie screensaver aan voor wat extra visuele input. 
  • Ga je trippen met een huisgenoot of tripzitter. Bespreek dan voordat je de trip in gaat wat er in je omgaat en hoe je huisgenoot of tripzitter daar het beste mee kan omgaan. Even met rust laten? Een knuffel (ja, das lastig als je 1,5 meter afstand moet houden..)? Of juist gevoelens bespreekbaar maken? 
  • Neem je een middel dat langer duurt dan 4-5 uur, zorg dan dat je vooraf eten klaarmaakt. Als je tijdens je trip honger krijgt, kan het in elkaar draaien van een maaltijd een flinke uitdaging zijn. Zelfs wat groente bij elkaar gooien voor een salade is dan profsport!
  • Wil je naar buiten voor een frisse neus? Maak alvast een plan waar je heen wil. En zet dan vast een tas klaar met een stevige snack en wat drinken. Dan hoef je niet na te denken wat je meeneemt en vergeet je niet om iets mee te nemen.

Drug

Als we het over een drug hebben dan hebben we het over het gekozen middel, de dosering, de puurheid, versnijdingsmiddelen, combinatiegebruik en de manier van inname. 

  • Neem liever een lage dosis. Experimenteren met hoge doseringen is misschien beter voor een andere keer.
  • Staat microdosen al een tijd op je wensenlijst? Dan misschien daar eens mee aan de slag in plaats van een mini, macro of maxi dosis?
  • Houd het liever bij tripmiddelen waar je ervaring mee hebt. Nieuwe middelen geven mogelijk andere effecten dan je kent of verwacht had. Dan kan het lastiger zijn om het leuk te houden.
  • Kies een tripmiddel dat niet te lang duurt. Het is veel makkelijker om het 4 uur leuk te houden dan 12+ uur.
  • Neem geen tripmiddelen die lichamelijk ook risico’s hebben. De meeste tripmiddelen hebben maar weinig lichamelijke risico’s, maar sommigen hebben die risico’s wel zoals bijvoorbeeld ayahuasca (MAO-remmers), iboga (hartproblemen), NBOMe’s (extreme vaatvernauwing, hartklachten), NBOH’s (vaatvernauwing) of difinedine (weinig over bekend, signalen over verlamming).
  • Liever niet combineren. Dat maakt het alleen maar lastiger.
  • De testcentra zijn open, dus maak er ook gebruik van! Dit is  belangrijk voor de controle van de drugsmarkt. Gebruik alleen iets dat je hebt laten testen of spul van vrienden dat al getest is. Een verantwoord en leuk uitje 😉 Check hoe het werkt en je dichtstbijzijnde locatie hier!

Set

Als we het over de set hebben dan bedoelen we alle kenmerken van de persoon die gebruikt zelf. Dus hoe zit je in je vel? Wat voor verwachtingen heb je van een middel? Ben je lichamelijk en geestelijk gezond? Gebruik je medicijnen? Heb je voldoende gegeten, gedronken en geslapen in de afgelopen dagen? Heb je passende kleding aan voor de situatie? Heb je nog verplichtingen op de dag dat je gaat trippen? Of de dag daarna?

  • Zorg dat je je goed voelt als je gaat trippen. Zoals we hierboven hebben beschreven is dat nu echter een stuk lastiger en weet je niet goed hoe je je onbewust voelt.
  • Ga liever niet alleen trippen. Zorg voor een reisgenoot of nuchtere tripzitter. Alleen trippen is heel wat anders dan trippen met een groep vrienden. Als je alleen bent is er niemand om je te helpen je gedachten op orde te houden en het leuk te houden, als je het even moeilijk hebt. Een tripzitter kan je hier beter bij helpen dan een reisgenoot. Ook kan hij/zij beter met een nuchtere blik inschatten of het nodig is om hulp in te schakelen. 
  • Kies je ervoor om toch alleen te trippen? En lukt het niet om een nuchtere tripzitter te regelen? Vraag dan iemand om backup te zijn via de telefoon. Voel je je even niet lekker dan kan je hem/haar bellen. Het liefst iemand waar je je goed bij voelt en die in de buurt woont. 
  • Het kan zijn dat je een opgesloten gevoel krijgt omdat je beter niet naar buiten kan gaan. 
  • Zorg dat je goed eet en drinkt zodat je energie gedurende je trip op peil blijft. Ook help je hiermee om je afweersysteem op peil houden.

Setting

  • Zet je telefoon uit of in ieder geval op stil, zodat je even alle rust hebt voor je trip.
  • Voel je je toch wat benauwd binnen. Dat is niet erg! Je hebt van tevoren al nagedacht waar je buiten heen kan gaan. Dus dat plan kan je nu mooi uitrollen. De tas met drinken en een stevige snack die al klaar staat op je rug en gaan!
  • Zorg wel dat je afstand houdt, dus rustige plekken in de natuur zijn het beste. Dat ene mooie park om de hoek waar normaal eigenlijk niemand komt is beter dan het strand bij Zandvoort…

Wat als?

Ok.. je hebt je best gedaan maar je gaat toch niet helemaal lekker. Geen paniek!

  • Wacht niet tot je echt helemaal niet meer lekker gaat, maar schakel meteen de tripzitter in of die vriend die zijn telefoon in de gaten houdt voor je. Maar bel niet je hele vriendenkring. En een berichtje in de vriendenappgroep met 32 matties werkt ook niet. Dan heb je 32 bezorgde vrienden aan de lijn. Een of twee goede vrienden zijn genoeg om je te helpen.
  • Houd in gedachten dat je drugs hebt gebruikt en dat je binnen paar uur (afhankelijk van het middel) weer nuchter bent. Het gaat altijd over! Ook al zit je nu in een eeuwigdurende Rick & Morty loop tussen twee gedachten.
  • Neem geen andere drugs om te ontspannen. Ook geen cannabis. Dit kan het nare gevoel ook erger maken.
  • Verander je omgeving. Zit je binnen, ga dan even lekker wandelen (zie hierboven; je plan lag immers al klaar) of zelfs een andere kamer of wat andere muziek kan al helpen.
  • Eet een maaltijd. Probeer echt flink wat te eten, meer dan een hapje. Dan gaat je verteringssysteem aan het werk en voel je je automatisch wat relaxter omdat onder andere je hartslag omlaag gaat en je stressniveau volgt dan snel. Je lichaam ziet een verlaging van je hartslag als ontspanning. Je komt uit de fight or flight modus en kan chillen.

Meer lezen: 

2C-B
DMT & ayahuasca
Ketamine
LSD
Mescaline

 

Think for yourself, care about others <3 Unity

ISO 9001 HKZ

Disclaimer | Privacy- en Cookiebeleid | © 2020 Unity - Alle rechten voorbehouden | Realisatie: Lemon

Arkin